WEEGSYSTEMEN
Het JAMA WS-VAN containeridentificatie- en ledigingregistratiesysteem kan gekoppeld worden aan een geijkt weegsysteem voor het bepalen van het netto afvalgewicht dat zich in de aangeboden afvalcontainers bevindt. De bruto- en tarrawegingen vinden dynamisch plaats tijdens de ledigingcyclus van de container waardoor de extra benodigde tijd hiervoor, afhankelijk van het fabricaat en type belading, vrijwel 0 is of tot een minimum wordt beperkt.
Voor dubbele achter- en zijladers wordt het netto afvalgewicht per laadstoel bepaald, bij gekoppelde laadstoelen voor het legen van 4-wiel containers wordt het afvalgewicht van beide laadstoelen automatisch gecombineerd. Het netto afvalgewicht wordt vervolgens als onderdeel van de ledigingregistratie door het systeem opgeslagen en verstuurd naar de centrale server voor verdere verwerking.
Op het touchscreen display in de cabine worden naast de chipgegevens ook de netto afvalgewichten weergegeven van de laatste containerlediging voor elke laadstoel.
JAMA levert een weegsysteem van Zwitsers fabricaat dat bestaat uit een centrale weegcomputer en weegcellen op de laadstoelen.
De toegepaste weegcellen van het type SO1500 zijn robuust en nauwkeurig dankzij de werking volgens het ‘trilsnaar’ principe. Deze weegcellen hebben een belastbaarheid tot 1500 kg, terwijl een piekbelasting van maximaal 3000 kg geen blijvende schade tot gevolg heeft. Dynamisch wegen is mogelijk dankzij de op de belading toegepaste gecombineerde versnelling- en hoekopnemer(s), die de weegsamples compenseren voor de bewegingen en de stand van de belading.
Voor dubbele achter- en zijladers wordt het netto afvalgewicht per laadstoel bepaald, bij gekoppelde laadstoelen voor het legen van 4-wiel containers wordt het afvalgewicht van beide laadstoelen automatisch gecombineerd. Het netto afvalgewicht wordt vervolgens als onderdeel van de ledigingregistratie door het systeem opgeslagen en verstuurd naar de centrale server voor verdere verwerking.
Op het touchscreen display in de cabine worden naast de chipgegevens ook de netto afvalgewichten weergegeven van de laatste containerlediging voor elke laadstoel.
JAMA levert een weegsysteem van Zwitsers fabricaat dat bestaat uit een centrale weegcomputer en weegcellen op de laadstoelen.
De toegepaste weegcellen van het type SO1500 zijn robuust en nauwkeurig dankzij de werking volgens het ‘trilsnaar’ principe. Deze weegcellen hebben een belastbaarheid tot 1500 kg, terwijl een piekbelasting van maximaal 3000 kg geen blijvende schade tot gevolg heeft. Dynamisch wegen is mogelijk dankzij de op de belading toegepaste gecombineerde versnelling- en hoekopnemer(s), die de weegsamples compenseren voor de bewegingen en de stand van de belading.
De wegingen vinden plaats met een ijknauwkeurigheid klasse Y(b) van 0,5 kg voor gewichten tot 50 kg en 1 kg voor gewichten tussen de 50 en 100 kg.
Bij een gekoppelde belading voor de opname van 4-wiel containers is de nauwkeurigheid 5 kg voor gewichten tot 500 kg.
Afhankelijk van het fabricaat en type van de belading is het mogelijk om een maximum toelaatbaar opnamegewicht per laadstoel in te stellen. De container wordt gewogen in de opgaande beweging om het brutogewicht te kunnen bepalen. Als dit de ingestelde grens overschrijdt, zal het registratiesysteem de opgaande beweging van de laadstoel onderbreken waardoor de container niet geleegd kan worden. Op het scherm in de cabine wordt het overgewicht gemeld, tevens wordt dit samen met het containernummer geregistreerd.
Het door JAMA geleverde weegsysteem heeft een NMi goedkeuring wat een juridische basis geeft voor afrekening op basis van het gemeten afvalgewicht.
Bij een gekoppelde belading voor de opname van 4-wiel containers is de nauwkeurigheid 5 kg voor gewichten tot 500 kg.
Afhankelijk van het fabricaat en type van de belading is het mogelijk om een maximum toelaatbaar opnamegewicht per laadstoel in te stellen. De container wordt gewogen in de opgaande beweging om het brutogewicht te kunnen bepalen. Als dit de ingestelde grens overschrijdt, zal het registratiesysteem de opgaande beweging van de laadstoel onderbreken waardoor de container niet geleegd kan worden. Op het scherm in de cabine wordt het overgewicht gemeld, tevens wordt dit samen met het containernummer geregistreerd.
Het door JAMA geleverde weegsysteem heeft een NMi goedkeuring wat een juridische basis geeft voor afrekening op basis van het gemeten afvalgewicht.